fredag 7. november 2014

Pilegrimsferd til Santiago de Compostela

Det har vært stille på denne bloggen lenge. Det er mange grunner til det, livet har det med å endre seg og det skjer veldig mye spennende utenfor internett også. Det betyr ikke at jeg ikke har vært produktiv, kanskje dukker det opp flere ting her for salg etterhvert.

Men over til noe helt annet. Om noen dager reiser jeg med enveisbillett til Spania, og skal ut på min lengste rusletur noensinne. Jeg skal gå over 660 km fra Pamplona til Santiago de Compostela. Dette er en over tusen år gammel pilegrimsled som er blitt mektig populær igjen i disse dager. Veien går fra Frankrike, over Pyreenene, til vestkysten av Spania. Her ligger katedralen Santiago de Compostela, som sies å være reist på apostelen Jakobs grav. Katedralen og pilegrimsveien er en del av den felleseuropeiske kulturarv og hører begge til på UNESCOs verdensarvliste. Over 200 000 mennesker fra hele verden går veien hvert år. Sommeren er høysesong og bare de aller tøffeste legger i vei på senhøsten og vinteren (les: meg!). Jeg hopper over Pyreneene, siden været kan være nokå ustabilt vinterstid, og starter rett i Hemingways yndlingsby: Pamplona.

Jeg håper dette kan være en reise som både kan inspirere og gi meg ro. Jeg reiser alene og planlegger å bruke noen uker på turen. Det hadde absolutt vært en fordel å kunne spansk, men jeg håper engelsk og tysk kan hjelpe meg litt på vei.

Det er mange fine ressurser på nettet, og jeg slenger meg på og deler min egen pakkeliste. Kanskje kan det være av interesse for noen der ute. Det er lurt å pakke så lett som mulig, du skal jo drasse rundt på sekken hver bidige dag. Det generelle tipset er at sekken ikke bør veie mer enn 15 kg, helst kun 10% av kroppsvekten din. Sekken min veier litt under 8 kg.

Pakkeliste for november og desember 2014:



  •  Sekk 45 liter (15 år gammel sekk, egentlig unødvendig tung og klumpete, samt mangler et par hemper og spenner, men jeg nekter å kjøpe ny helt ennå. Den er da ikke utslitt!)
  •  Sko (Vantette fjellstøvler med hard såle og ankeltstøtte. Overkill kanskje, det får tiden vise. Skoene er to nummer større enn hva jeg vanligivs bruker. Føttene eser ut etter lange ettapper med sekk, og jeg ønsker ikke å torturere føttene mine mer enn nødvendig)
  • Sovepose 1 kg (svindyr syntetpose, den letteste jeg fant. Skulle gjerne hatt lett dunpose, men er det en ting man kan være sikker på langs Caminoen om høsten og vinteren, så er det at det regner, og jeg tror ikke jeg klarer å holde en dunpose helt tørr. En våt dunpose er som kjent ubrukelig.)
  • Jakke (enkel vind og vantett jakke uten fôr, har impregnert den med spray i tillegg)
  • Regnbukse (tynn, ufôret)
  • Gamasjer (skal visst være lurt å bruke når det regner, for å slippe sko som er søkkvåte på innsiden, i tillegg til at buksa og skoene holder seg renere og ikke må vaskes så ofte)
  • Ullvotter
  • Lue
  • Fleecebuff
  • Regntrekk til sekken
  • Regnponcho som dekker både meg og sekken. (Grusom kamuflasjefarget jaktsak. Hvorfor selges det ikke lette, kule regnponchoer i Norge? I så fall, hvor?)
  • Rompetaske (Til å ha verdisaker og lett tilgjengelige ting mens jeg går. Denne bør man ha med seg overalt. I dusjen og inni soveposen. Caminoen er trygg, men tyveri forekommer dessverre ovreralt)
  • Ørepropper og øyemaske (I tillegg til at du er garantert regn, kan du også alltid være sikker på at du kommer til å dele rom med snorkere i verdensklasse. Jeg bryr meg ikke så mye om snorking, men fint å ha med likevel)
  • Sitteunderlag (lite og lett)
  • 1 bukse (Nøytral farge i nylonstoff. Ikke utpreget skrikende treningsantrekk, kan brukes i flere sammenhenger, lett og vaske og tørker fort)
  • 2 par ull-stilongs (Nøytrale farger her også. Trenger stilongs som jeg til nøds kan bruke som vanlige bukser, mens jeg går, under regnbuksa og i soveposen hvis det blir kaldt).
  • 1 fleecejakke
  • 2 par t-skjorter i ull
  • 2 par tynne ullskjorter med glidelås (lag på lag er det viktige her)
  • Solhatt og solhansker (jeg tar ikke med solkrem)
  • 1 dunjakke (kjempelett og kan knøvles nedi sekken, ment å brukes som ekstralag eller som jakke på kveldstid dersom alt det andre er vått)
  • 4 par ullsokker (tynne, teknisk type)
  • 4 par tynne nylonstrømper (ha disse nærmest huden og under sokkene, og du vil slippe de verste gnagsårene. Du VIL få gnagsår)
  • 3 par truser og 2 BH
  • 1 Sunlight såpestykke (Virkelig et vidundermiddel, med dette kan man vaske både klær, oppvask, kropp og hår!)
  • 1 lett tøynett (til å ha undertøyet i mens det ligger i sekken, samtidig som jeg kan bruke det som veske på kveldstid)
  • 1 sjampoflaske (Reisestørrelse. Har ikke tenkt å sjekke inn sekken på flyplassen)
  • 1 microfiberhåndduk og 1 microfiberklut
  • 1 liten flaske antibac
  • 1 kremrouge (bitteliten boks som også fungerer som leppestift, disse selges nesten ikke lenger, fant min på Cubus)
  • 1 kajalpenn (som ikke trenger spisses. Sminke er totalt unødvendig, men jeg må bare innrømme min forfengelighet!)
  • 1 liten kam og hårstrikk
  • 1 boks vaselin (å smøre inn føttene med vaselin skal visst hjelpe mot gnagsår)
  • Nål og tråd (ikke til å sy med, men til å stikke hull på og behandle gnagsår. Høres forferdelig ut, men kjekt å ha med)
  • Fyrstikkeske/lighter (Til å sterilisere nåla med. Må eventuelt kjøpes i Spania pga. innsjekk på flyet)
  • Negleklipper (må kjøpes i Spania pga. innsjekk på flyet)
  • Pass, bankkort, mobil, lader, (pluss kopi av pass+bankkort+flybilletter som jeg har tenkt å oppbevare forskjellige steder i bagasjen)
  • Basic-førstehjelp (Paracet, Immodium, Compeed, Bacimycin, vanlige plaster, liten rull sportsteip)
  • Dommerfløyte og snor (Fløyta er smart å ha for folk som vandrer alene, da kan du i det minste lage litt lyd mens en flokk ville hunder prøver å spise deg. Snora fester fløyta til sekken og kan også brukes som tørkesnor)
  • Notatblokk og penn
  • Hodelykt
  • Tanntråd, tannkrem, tannbørste (miniversjoner)
  • Sikkerhetsnåler og små reflekser til å henge på ponchoen
  • Caminoguide med vanlige spanske fraser
  • 1 par lette småsko (til kveldsbruk)
  • 1 halv rull dopapir
  • Plastikkbestikk
  • 1 plastflaske til vann, 1 liter
Vekt tilsammen: 8 kg

Hva jeg IKKE tar med:
  • Staver
  • Ipod
  • Nettbrett
  • Bøker (kanskje jeg sprekker og kjøper ei på Gardermoen)
  • Fotoapparat (Sparer vekt siden jeg har investert i sånn derre nymotens teknologi, er det en mobil eller er det et kamera? It's amazing!)
  • Deodorant (alle pilegrimmene kommer til å lukte like vondt etterhvert. Det er pga pilegrimmenes stramme odør at høymessen i Santiago de Compostela er så spesiell. Røkelsesritualet ble til for å døyve den grusomme stanken av pilegrimmene, så sier i hvert fall historien)




Oppdatering følger!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar